dr. Mariana COCIERU
Definirea
contextului actual de desfășurare a Horei
satului presupune o incursiune în istoria mentalității colective pentru a
pătrunde în esența a ceea ce însemna spațiul rural pentru țăranul român. În
mentalitatea de tip arhaică satul era asociat unui „spațiu al securității” ca
„formă caracteristică de viață a poporului român”, după cum menționează Ernest
Bernea în Civilizația română sătească
(Bernea Ernest. Civilizaţia română sătească: Ipoteze și realizări. Colecția
„Țară și neam”. București, 1944,
p. 121). Renumitul sociolog român sublinia faptul că
spațiului românesc îi este caracteristică o civilizație poporală sau, cum o definește
în lucrarea sa, o civilizație română
sătească. Apariția ei este pusă pe umerii comunității de tip arhaic fără
implicarea politicului sau a forțelor militare. Spre deosebire de civilizația
urbană a popoarelor din Apus, cea românească rurală s-a consolidat în jurul
așezărilor de tip sătesc: „Condiţiile istorice
care l-au plămădit şi purtat, starea începuturilor
acestui popor nu a putut rodi în aceste dimensiuni şi în acest sens; ne-am format şi ne-am păstrat în sate, în aşezări crescute
firesc, netulburate de furtunile de sus. De aceea satul românesc are o
structură atât de singulară şi atât de organică; satul s-a împlinit într-o lume a sa, o
lume închisă, şi nu a irupt vulcanic. Această stare a fost şi un loc al
conservării civilizaţiei şi neamului românesc însuşi” [http://atelier.liternet.ro/articol/4495/Ernest-Bernea/Civilizatia-romana-sateasca.html].
Investigarea fenomenului tradițional Hora
satului în spaţiul etnocultural al Republicii Moldova urmărește să
identifice, consemneze, documenteze, cerceteze şi valorifice un obicei
persistent în mediul geocultural cercetat, dar insuficient abordat în studiile
de specialitate. Necesitatea reconsiderării culturii tradiţionale în plină
postmodernitate ne motivează să apelăm în investigaţia propusă la metodele
antropologiei vizuale: interviul şi observaţia directă – pasivă
(observaţională) sau participativă. În acest sens am iniţiat pentru prima dată
în folcloristica din Republica Moldova implicarea unui sistem alternativ de
documentare, interpretare şi comunicare a realităţii umane prin utilizarea
mijloacelor şi echipamentelor tehnice vizuale (camera foto, video şi de montare
a filmelor-document) pentru a obţine drept rezultat, pe lângă discursul
interpretativ, un discurs vizual. Alternativ, conform tematicii investigaţiei am
urmărit studiul formelor şi semnificaţiilor sociale şi magico-rituale
(arhetipale) ale Horei satului în
contextul actual al culturii populare din Republica Moldova, axându-ne pe
observarea şi cercetarea modului şi a factorilor sociali, culturali şi
simbolici care pun în valoare fenomenul horal, aşa cum se regăseşte el în
manifestările colective calendaristice. În favoarea tematicii propuse pentru
proiectul respectiv, ne-am străduit să investigăm şi factorii de rezistenţă ai Horei satului în faţa regimului şi a urbanizării
din perioada postbelică, consemnând transformarea impusă a fenomenului în
diverse petreceri ţărăneşti în aer liber, denumite „hore”, „jiocuri”, „baluri”.
În continuare vom face o incursiune informativă asupra activităților efectuate
în campania de teren, neangajându-ne să oferim niște concluzii de final, deoarece
investigațiile abia au demarat.
Obiectivele propuse pentru proiectul Hora
satului în contextul culturii tradiţionale contemporane au fost urmărite
spre realizare în perioadele 7-8 și 20-21 noiembrie curent de către echipa de
cercetare de la Sectorul de Folclor al Institutului de Filologie al AȘM care a efectuat
investigații de teren în satele Baimaclia și Cociulia, ambele aparținând
teritorial raionului Cantemir.
Momentul investigării, în ambele cazuri, a coincis cu sărbătorirea de către
comunitatea rurală a Hramului satului:
în Baimaclia era celebrat Sf. Mare Mucenic
Dimitrie, Izvorâtorul de mir, iar în Cociulia – Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil. Echipa de cercetare a ales
timpul potrivit executării ritualice a Horei
satului. În localitatea Baimaclia, spre deosebire de Cociulia, timpul de
desfășurare a obiceiului are loc odată cu lăsarea amurgului. Tot aici am
semnalat o prezență impunătoare a generației tinere, care ne-a convins în totalitate
că este inițiată în pașii de dans specifici localității. În Cociulia, Hora satului a început pe la orele
15.00, fapt care ne-a permis o consemnare audiovizuală calitativă a
performanțelor coregrafice manifestate atât de generația în vârstă, cât și de
tineret, copii. Pentru a cunoaște specificul executării cutumiare a obiceiului au
fost chestionați cei mai în vârstă informatori ai localităților, cei care au
fost martori oculari ai desfășurării obiceiului în diverse perioade temporale
și sub diverse regimuri politice. Intervievații au demonstrat o rememorare
excelentă a celor petrecute „odinioară”, în anii copilăriei, juvenilității,
maturității și acum, ajunși la bilanțul senectuții. În Baimaclia informațiile aduse
au vizat și localitatea vecină Acui, sat din care se trăgeau câțiva
informatori. Firește, nu am facut abstracție în investigația întreprinsă și de manifestarea
celorlalte ceremonialuri ale vieții de familie, cum sunt nașterea, nunta și
înmormântarea, trepte cutumiare prin care trebuie sa treacă obligatoriu fiecare
om născut pe acest pământ. Nelipsite din cercetare au fost și obiceiurile
calendaristice de iarnă, fapt motivat și de perioada de desfășurare ritualică a
elementului analizat Hora satului, precum
și a practicilor aferente: instituția și funcția cetelor de flăcăi: Baimaclia, Acui – cămărași, Cociulia – vălari
(vălăret), tocmeala, achitarea și
cinstirea muzicanților, obiceiuri premaritale, de inițiere a generației în
creștere: pregătirea de încadrare în horă, scoaterea la joc a fetei mari,
ieșitul la joc a flăcăului, plătirea vedrei,
scoaterea din joc a fetei mari/flăcăului cu Marș,
judecata cetelor de bătrâni – sfatul
satului, județul confrăției de flăcăi (cămărași,
vălari) responsabili de organizarea și buna desfășurare a jiocului, hora (jioc) organizată de fete
(Baimaclia) etc. Prin urmare, investigația de teren ne-a permis consemnarea contextualizării
Horei satului în contemporaneitate,
însoţită fiind pe parcurs cu probe audiovizuale care ajută la perceperea potenţialul
valoric al culturii tradiţionale la dezvoltarea Republicii Moldova.
Concomitent am înregistrat câteva interviuri biografice pentru Proiectul
Național Arhiva de voci, implementat de
Biblioteca Națională a Republicii Moldova în colaborare cu Institutul de
Filologie al AȘM, care are unul din obiective axat pe descoperirea
personalităților din mediul folcloric al așezărilor rurale. În cele ce urmează
vom aduce câteva probe fotografice înregistrate în perioada cercetărilor
etnologice de teren.
Hora satului în s. Baimaclia, r. Cantemir, 8.11.2017
Hora satului în s. Cociulia, r. Cantemir, 21.11.2017
În concluzie, vom sublinia că prezenta manifestare, drept o formă străveche
de cultură tradiţională, înglobează în sine o redefinire sincretică a
statutului de tradiţie populară în care sunt îmbinate favorabil diverse limbaje
de exprimare ale folclorului: poetic, muzical, coregrafic, mimic. În calitate
de produs al culturii populare „de rezistenţă”, hora satului a reprezentat și
mai reprezintă şi la ora actuală o manifestare practicată cu diverse ocazii în
scop distractiv, dar şi ritualic, în cadrul mai multor sărbători calendaristice
(Crăciun, Anul Nou, Bobotează, Lăsatul
Secului, Paşte, Hramul bisericii/satului etc.) sau în zile de odihnă
(sămbăta, duminica). Efectele globalizării ca ansamblu complex de procese
orientate spre integrarea internaţională politică, militară, economică,
socio-culturală şi de securitate, provoacă inevitabil uniformizarea nivelului
de trai şi de dezvoltare a locuitorilor planetei. Firește, un impact deosebit
de grav îl va avea şi asupra culturii tradiţionale, deoarece colectivitatea
folclorică din multitudinea de bunuri culturale le valorifică doar pe acelea de
care are nevoie. Prin urmare, comunitatea europeană a înţeles că, în condiţiile
globalizării masive, doar faptele de cultură orală contribuie la afirmarea
identităţii unui mediu social. De aceea, o prioritate actuală şi de viitor atât
a mediului ştiinţific, cât şi a celorlalţi specialişti în domeniul culturii,
trebuie să se bazeze pe salvgardarea patrimoniului cultural, aflat în fiecare
zi într-o stare continuă de perisabilitate. Prin acţiunile de identificare,
cercetare, tezaurizare şi punere în valoare a patrimoniului cultural imaterial,
investigația propusă va constitui o modalitate eficientă de valorificare
patrimonială, şi de promovare a informaţiei culturale tradiţionale către marele
public.
Reportaj foto de Mariana COCIERU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu