Anatol Magdâl s-a născut la 4 martie 1957 în satul Călineşti, raionul
Făleşti, localitate aşezată în valea Prutului, lângă râul Camenca, în familia
lui Vasile şi Alexandra (Budac) Magdâl, ambii părinţi – originari din partea
locului. Fiind al doilea copil, Anatol din frageda copilărie a iubit să ajute
părinţii în gospodărie, a păscut animalele şi păsările casnice, a muncit în
brigada şcolărească, dar cel mai mult a visat să fie artist de teatru. Dovada
visului dumnealui este şi participarea lui Anatol în cadrul obiceiurilor şi
tradiţiilor de iarnă existente la acele timpuri la baştină: „Jianu”, „Căluţul”,
„Ursul” – drame populare din cadrul sfintelor şi frumoaselor sărbători de
Crăciun, Anul Nou, iar la Sfântul Vasile pe vechi ura toţi gospodarii din
Călineşti de clocotea satul, alungând spiritele rele şi dorindu-le sănătate şi
prosperitate, fericire şi numai bucurii. Datinile respective sunt legate de sărbătorirea Naşterii Domnului și sunt considerate parte indispensabilă a
culturii tradiţionale româneşti şi a conştiinţei neamului, exprimând înţelepciunea
rudeniei, spiritualitatea şi identitatea noastră naţională.
Despre actuala profesie – maestru coregraf, pe atunci, nici nu-şi
închipuia cu ce se „mănâncă” aceasta. Îi plăceau horele din centrul satului
organizate pe la sărbători populare însemnate. Le privea cu multă dorinţă de a
se face şi el printre flăcăii satului, dar se liniştea cu faptul că în curând
gândul i se va îndeplini şi îi va veni şi lui rândul să demonstreze cu mândrie ce
fecior înţelept, trufaş şi isteţ în toate au Vasile şi Alexandra Magdâl, cuplu
apreciat în Călineşti şi nu numai, ca buni gospodari, blajini la suflet, care
au crescut şi îngrijit de familia lor cu multă credinţă în suflet, dragoste şi
dăruire de sine. Le-a fost dragă viaţa, satul şi tradiţia de la vatră, s-au
mândrit dintotdeauna cu familia sa şi neamul românesc.
Anatol a absolvit
şcoala medie din Călineşti (1964-1972). Datorită faptului că în această
perioadă familia Magdâl era numeroasă – 6 copii, Anatol a decis să devină un
sprijin bun părinţilor, fraţilor şi surorilor – Mihai, Valentina, Tatiana,
Gheorghe şi Sergiu, hotărând să îmbrăţişeze meseria de tâmplar. Îi plăcea
foarte mult mirosul lemnului, dar şi adevăratele minuni care ieşeau din
sufletul şi mâinile tatălui său. Lemnul pentru nevârstnicul Anatol însemna
căldura din vatră, sacralitate, deoarece casa lor este situată la marginea
satului şi începutul pădurii, iar vreascurile şi buturugile, stâlpii şi pragul
casei le-a păstrat eternitatea şi credinţa în viaţă, respectul faţă de legile
tradiţiei satului, dar şi a pădurii, petrecându-şi serile la gura sobei şi la
lumina focului din vatră şi a candelei. Şi astăzi iubeşte lemnul pentru că
adoră mult muzica populară interpretată la fluier, vioară, caval, nai etc., –
instrumente muzicale confecționate din lemn. Dar şi pentru că tatăl lui Anatol
toată viaţa a meşterit din lemn obiecte casnice necesare şi diverse instrumente
de muncă, deoarece lemnul păstrează cu sfinţenie ceva încă nedescoperit, dar scump
sufletului omenesc, ceva din semnificaţia arborelui sacru şi a pădurii
simbolice, ceva din căldura şi personalitatea noastră. Nu în zadar, Anatol
seamănă tatălui prin temperamentul şi dibăcia de a face un lucru repede şi
foarte bine – calităţi ce dintotdeauna au caracterizat bărbatul român –
gospodar de talie şi mare sufletist. Educat cu migală, dar şi cu multă dragoste,
Anatol, după absolvirea celor 8 clase, pleacă la Bălţi, unde susţine cu succes
concursul la Şcoala profesional-tehnică nr. 19, specialitatea „Tâmplărie”. S-a
întors acasă mândru că a reuşit, că îl va bucura pe tata, continuându-i
activitatea vieții, şi pe mama care-l sorbea mereu din ochi, uimindu-se de
vrednicia lui. Primul an de studii a trecut pe neprins de veste, iar în toamna
anului doi de studii (1973), cunoscuţii dansatori, ex-artiştii Ansamblului de
muzică şi dans popular „Fluieraş” de la Filarmonica de Stat „S. Lunchevici” din
or. Chişinău – Vera şi Constantin Ghermec, care în acele timpuri activau în
calitate de conducători ai Ansamblului de dans popular „Ghiocel” de la Casa de Cultură
a Constructorului din mun. Bălţi, selectau pe cei mai talentaţi tineri şi
tinere pentru a completa trupa colectivului respectiv. Printre norocoşi a fost
şi Anatol Magdâl. Nu ştia dacă va face faţă cerinţelor, dar dansul popular îi
plăcea foarte mult, pentru că în copilărie a participat de zeci de ori la „Joc”-ul
satului, alături de marii dansatori ai vetrei însuşind cu stricteţe şi
seriozitate de invidiat paşii de horă, sârbă, ciuleandră, bătută, polcă şi alte
creaţii coregrafice de mare valoare pentru băştinaşii acestei localităţi, dar
şi pentru întreg neamul românesc. Studierea artei coregrafice în ansamblul
„Ghiocel” a devenit o pasiune dragă sufletului şi doar în 3 luni a deprins două
dansuri din repertoriul binecunoscutului ansamblu, participând la concursul
republican al şcolilor de acest tip. Îşi aminteşte ca prin minune că în timpul
executării unui dans, dintre cele două, emoţiile l-au impus să greşească paşii
de joc pentru o scurtă clipă. Din acel moment şi-a jurat că asemenea cazuri nu
vor mai avea loc în viaţa sa artistică.
A absolvit instituţia respectivă în
luna mai anul 1975 şi la sfârşitul acestei luni a fost chemat la cătănie şi
delegat tocmai la Răsăritul îndepărtat – Primoria, făcându-și serviciul militar
într-o unitate de tancuri. S-a întors de la militărie tot în luna mai, doar că
în anul 1977, iar în iulie a susţinut cu succes examenele de intrare la Şcoala
de Iluminare Culturală „Elena Sârbu” din or. Soroca, la specialitatea
„Coregrafie”, absolvind-o în decembrie 1979. La 5 februarie 1980 a fost angajat
în calitate de conducător al Ansamblului de dans popular „Oleandra” de la Casa
raională de cultură din orăşelul Nisporeni. Timp de 7 ani a diriguit formaţia
respectivă, studiind folclorul coregrafic din localităţile de vecinătatea
Nisporeniului şi îmbogăţind repertoriul „Olendrei” cu perlele coregrafice: „Joc
mare”, „Brâul”, „Sârba”, „Hora şi Sârba”, „Ostropăţul”, „Bătuta” ş. a., ocupând
locuri de frunte şi premii binemeritate la festivalurile raionale şi
republicane.
De asemenea, cu „Oleandra” a prezentat arta coregrafică naţională la
festivalurile de folclor din or. Kiev, Ukraina, din Bulgaria, România ş. a.
Împreună cu ansamblul s-a filmat în peliculele cinematografice: „Anotimpurile
anului” (Mosfilm), unde Anatol a interpretat rolul mirelui; „Puşkin în Moldova”
(Moldovafilm) în regia lui Anatol Codru, a făcut chipul artistic al lui
Calistrat.
În anul 1987 devine student la Institutul Moldovenesc de Stat de Arte,
or. Chişinău, la Facultatea „Coregrafie”, obţinând diploma în anul 1991.
Profesori la facultate i-au fost renumitul dansator Gheorghe Forţu (dans
popular), artista de balet Valentina Rogovschi (dans clasic) şi Vladimir Curbet
(arta maestrului de balet).
Fiind deja personalitate recunoscută şi apreciată de specialiştii din
domeniu, Anatol Magdâl, chiar în primul an de studenţie este angajat coregraf
în renumitul Ansamblu de dans popular „Mărţişor” de la Casa Tineretului din
Chişinău. La cârma acestei extraordinare formaţii au fost admirabilii
dansatori-solişti, artişti ai Ansamblului Naţional „Joc” – Gheorghe Forţu,
Artist Emerit, Ion Furnică, Artist al Poporului, şi Victor Tanmoşan, maestru de
balet al Ansamblului de muzică şi dans popular „Fluieraş”, or. Chişinău.
Îndată după absolvirea Institutului, Anatol Magdâl este angajat profesor
la Catedra „Coregrafie” (1991-1999), prelungind cu succes până în prezent
activitatea sa de creaţie la cârma Ansamblului „Mărţişor”, unde circa 29 de ani
a montat adevărate creaţii coregrafice în baza paşilor autentici, cum ar fi:
„Ciuleandra”, „Hora de la Prut”, „Brâul pe 6”, „Hangul de la Coteala”, „Suita
de dansuri ucraineşti”, „Suita de dansuri ţigăneşti”, „Hora fetelor” etc. În
scopul îmbogăţirii repertoriului Ansamblului „Mărţişor” şi valorificării
dansului folcloric naţional, coregraful Anatol Magdâl a colaborat cu renumitul maestru
coregraf ieşean Ştefan Neagu, care a montat „Suita de jocuri din Iaşi”, cu
Maricel Andoni, coregraf din Piatra Neamţ, România, care a realizat scenic
dansul de ritual „Căluşarii”, cu consacratul coregraf şi profesor de coregrafie
Vasil Radev din Bulgaria, care a dăruit ansamblului „Mărţişor” creația „Joc
bulgăresc” ş. a.
Repertoriul Ansamblului „Mărţişor” a fost de nenumărate ori apreciat şi
în străinătate, pe scenele din Ucraina, Turcia, Franţa, Japonia, Nicaragua,
Elveţia, Marea Britanie, Germania, Polonia, Bulgaria, România, Rusia, Olanda,
Belgia, Danemarca, Austria, Italia, în ţările Africii de Sud etc.
Excelentul coregraf Anatol Magdâl a montat dansuri ţigăneşti,
interpretate de profesioniştii Ansamblului Naţional Academic de dansuri
populare „Joc” în filmul artistic „Cu orice preţ”, realizat de Studiourile
„Odessafilm” din or. Odesa şi „Dovjenkofilm” din or. Kiev, Ucraina, de asemenea
a realizat scenic: „Hora şi Bătuta” în Ansamblul „Sokoleata” din or. Kiev,
Ucraina; „Hora ca la Prut” – Ansamblul „Vatra”, or. Tiraspol, „Moştenitorii”
din or. Râşcani; „Ciulendra” – Ansamblul de muzică şi dans popular „Fluieraş”;
„Suita de jocuri ţigăneşti” – Ansamblul „Vântuleţ” din or. Bălţi.
Coregraful Anatol
Magdâl şi Ansamblul de dansuri populare „Mărţişor” sunt de aceeaşi vârstă. Ei
sărbătoresc împreună aniversările: cea de 35 de ani a avut loc la Filarmonica
de Stat „Serghei Lunchevici”, cele de 40, 45, 50 de ani, la Palatul Naţional
„Nicolae Sulac”. În cadrul acestor extraordinare evenimente culturale Ansamblul
„Mărţişor” a colaborat cu orchestrele de muzică populară: „Mărţişor” şi
„Fluieraş”, dirijate de Serghei Ciuhrii, Artist al Poporului, „Doina armatei”,
dirijor Marin Bunea, Artist Emerit din Republica Moldova.
Cariera de creaţie a coregrafului A. Magdâl atinge culmi de invidiat. În
anul 1999 este invitat de către distinsul om de cultură Vladimir Curbet, director
artistic și prim-maestru de balet al Ansamblului Naţional Academic de Dansuri
Populare „Joc”, pentru a-şi prelungi activitatea de creaţie în acest deosebit
colectiv artistic – cartea de vizită a Republicii Moldova. Aici a muncit peste
8 ani, considerându-i pentru cariera sa anii de vârf în măiestria coregrafică,
dar şi în studierea şi promovarea artei coregrafice naţionale. „Joc”- ul şi mai
mult a cultivat în inima şi sufletul lui Anatol dragostea faţă de arta
tradiţională, de gândurile, aspiraţiile şi idealurile poporului nostru.
Pentru muncă îndelungată şi prodigioasă în domeniul culturii,
contribuţie substanţială la propagarea valorilor spirituale şi morale şi
activitate metodico-organizatorică intensă, domnului Anatol Magdâl, coregraf în
Ansamblul Naţional Academic de Dansuri Populare „Joc” i-a fost conferit în anul
2001 titlul onorific „Maestru în Artă”
După o pauză de aproximativ 8 ani, acelaşi Vladimir Curbet se reîntoarce
la personalitatea şi specialistul Anatol Magdâl, invitându-l să revină la Ansamblul
„Joc”, ceea ce s-a şi întâmplat în anul 2016.
Nu este un secret că A. Magâl paralel a mai muncit şi în alte instituţii
de profil cum ar fi: Centrul Naţional de Creaţie Populară, unde coregraful s-a
ocupat de cercetarea şi promovarea dansului folcloric, organizarea seminarelor,
laboratoarelor de creaţie coregrafică, a festivalurilor şi concursurilor
naţionale, a expediţiilor folclorice etc. În calitate de profesor de coregrafie
a activat la Şcoala de Arte „Alexei Stârcea”, Liceul Teoretic „Ginta Latină”,
Centrul de Creaţie a Copiilor „Floarea Soarelui”, lector, şef de catedră la
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău ş.a.
Educând mai multe generaţii, Anatol Magdâl crede
într-o permanentă instruire a sa şi a generaţiilor în creştere. Dumnealui este
gata oricând să împărtăşească din experiența şi atitudinea proprie în scopul unei
bune studieri şi promovări a artei coregrafice naţionale şi nu numai… Este un om de cultură sincer, prietenos, deschis la suflet, entuziast,
loial, muncitor până la epuizare, comunicativ, sensibil, ager in decizii, conștiincios şi atent, gândește clar
şi precis, găsește mereu soluții inteligente când este nevoie, este glumeț,
posedă un spirit critic foarte dezvoltat. Anatol Magdâl este un combativ,
luptător din fire. Muncește mult și poate ajunge culmi înalte prin conștiinciozitatea
sa. Este perfecționist, organizator neîntrecut și un orator convingător –
calităţi ce îl recomandă pentru rolul de manager, conducător vizionar și
eficient al colectivului artistic, pentru că este un bun expert în domeniul
respectiv și își asumă numai riscuri controlate, sigure, analizează totul în
detaliu, tocmai pentru a evita surprizele. Își dorește stabilitate, liniște și
echilibru, respectă mult colectivul şi lucrează
bine în echipă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu